loading...
شهر بدمینتون - Badminton City
محمد آقاعلی بازدید : 1839 سه شنبه 29 اسفند 1391 نظرات (0)

تاریخچه بدمینتون در جهان

تاریخچه بدمینتوندر جهان:
به طور دقيق معلوم نيست بدمينتون اولين بار در چه كشوري ابداع شده است، بعضي معتقدند كه شروع آن از كشور چين بوده است و بعضي مي گويند هندوستان يا انگلستان، اما اكثراً معتقدند آغاز آن در شهر پوناي هندوستان بوده است. به همين منظور در هندوستان اين ورزش را پونا مي ناميدند.

در قرن پنجم در چین بازی به نام (Ti jian zi) وجود داشت که در آن به توپی در هوا ضربه می‌زدند.در حدود سال ۱۶۰۰ مردم در اروپا بازی به نام«jeu de Volant» را با استفاده از یک راکت انجام می‌دادند. زمانی که افسران انگلیسی در هندوستان مستقر شدند با بازی Poona آشنا شدند و خیلی زود از آن یک رقابت ورزشی ساخته شد و آنها در اوایل سال ۱۸۷۰ آن را همراه با وسایل و تجهیزات لازم به کشورشان معرفی کردند.

اين بازي توسط افسران انگليسي از هندوستان به انگلستان برده شد و از آنجايي كه دوك بيفورت به اين بازي بسيار علاقمند بود ، در سال ۱۸۷۳، بابرگزاری یک مهمانی درمحل زندگی خود (Badminton) ترتیب برگزاری بازی «پونا» را داد و این بازی از همانجا توجه سایرین را جلب کرد ومیان طبقه مرفه جامعه انگلیس شناخته شد و از آنجا گسترش یافت. آنها بازی جدید را به نام محل زندگی دوک «بدمینتون» نامیدند. (پونای کودکان کوچه و خیابان هندوستان به طبقه مرفه جامعه انگلستان رسید و پس از آن بازي پونا به بدمينتون تغيير نام پيدا كرد.!)

 قوانين اصلي اين رشته در سال 1877 در كراچي (در آن زمان جزو كشور هند بود. ) تنظيم و طی چند سال شکل زمین بازی تغییراتی کرد و در سال 1887 در انگلستان اصلاح و تدوين گرديد. در سال 1890 مجدداً اصلاح شد. قوانین فعلی كمی با قوانین سال 1890 اختلاف دارد. تا اینکه در سال ۱۹۰۱ زمین رسمی بدمینتون به شکل مستطیل فعلی تثبیت شد. باشگاه‌های ورزشی بدمینتون کم کم در سرتاسر انگلستان شروع به کار کردند. تا سال ۱۸۹۳ این بازی تا اندازه‌ای پیشرفت کرد که ۱۴ باشگاه برای ساختن یک اتحادیه به هم ملحق شدند.(سپس وقتی کشورهای بیشتری فدراسیون‌های خود را راه اندازی کرد این نام به «انجمن بدمینتون انگلستان تغییر پیدا کرد»). در آن زمان این انجمن یا اتحادیه قوانین مشخص و معینی را برای این بازی‌ها تدوین و نخستین و با ارزش ترین مسابقات بدمینتون که در خود انگلیس و بین ورزشکاران آنجا بود را برگزار می‌کرد. با گسترش این ورزش در میان سایر کشورها، نیاز به وجود تشکیلات بین المللی برای این ورزش حس شد. فدراسیون جهانی بدمینتون (IBF) در سال ۱۹۳۴ با حضور ۹ فدراسیون تأسیس شد. و درحال حاضر اداره مرکزی آن در (کنت) انگلستان است. این ۹کشور نیز نخستین بانیان و اعضای این اتحادیه به شمار می‌روند: کانادا، دانمارک، انگلستان، فرانسه، ایرلند، هلند، نیوزیلند، اسکاتلند، ولز. امروزه در IBFبیش از ۱۵۰ کشور عضویت دارند. در حال حاضر كشورهاي چين- اندونزي - مالزي و دانمارك ، كره جنوبي و انگلستان جزو تيمهاي برتر جهان به حساب مي آيند. در سال 1873 اولين كلوپ بدمينتون در انگلستان شكل گرفت.

در حال حاضر 14 كشور از جمله ايران جزو IBF مي باشند. در سال 1977 اولين دوره مسابقات قهرماني جهان در مالمو برگزار شد و اولين دوره بازيهاي المپيك بارسلون در سال 1992 اجرا شد.

·        درسال 1890 اولین دوره قهرمانی در انگلستان برگزار شد.

·        درسال 1893 اولین فدراسیون بدمینتون درانگلستان تأسیس گردید.

·        درسال 1899 اولین دوره مسابقات ال انگلند برای آقایان برگزار شد.

·        درسال 1900 اولین دوره مسابقات ال انگلند برای بانوان برگزار شد.

·        درسال 1903 اولین دوره مسابقات بینالمللی انگلستان و ایرلند برگزار شد

·        درسال 1934 فدراسیون جهانی بدمینتون I.B.F تأسیس گردید. اولین رئیس آن سرجرج توماس بود و اولین اعضاء آن

·        كشورهای انگلیس، استرالیا، دانمارك، هند، مالایا، نروژ، سوئد، ایالات متحده آمریكا، مكزیك و هلند بود، درحال حاضر 140 كشور عضو آن میباشد.

·        درسال 9/1948 اولین دوره جام توماس (مسابقات تیمی مردان) برگزار گردید و در بازی نهایی تیم مالایا (مالزی) تیم دانمارك را مغلوب ساخت.

·        این مسابقه هر دو سال یكبار برگزار میگردد.

·        درسال 7/1956 اولین دوره جام یوبر (مسابقات تیمی بانوان) برگزار شد و اولین برنده این دوره تیم ایالات متحده آمریكا بود.

·        این مسابقات هر دو سال یكبار برگزار میگردد. و در سال 1984 مسابقات جام توماس و جام یوبر به طور همزمان و به شكل جدید سه مرحلهای برگزار میگردد. در سال 1962 برای اولین با این رشته ورزشی بطور رسمی در بازیهای آسیایی پذیرفته شد.

·        درسال 1977 اولین دوره مسابقات جهان در مالمو برگزار گردید.

·        درسال 1981 اولین دوره قهرمانی جهان به صورت انفرادی در كووالامپور برگزار شد.

·        درسال 1983 اولین دوره گراند پریكس بصورت انفرادی در جاكارتا برگزارشد.

·        درسال 1989 اولین دوره مسابقات جام سودرمن (مسابقات تیمی مختلط) اجرا گردید.

·        این مسابقات هر دو سال یكبار برگزار میگردد. اولین دوره آن دراندونزی برگزار و تیم میزبان به قهرمانی رسید.

·        درسال 1992 اولین مسابقات قهرمانی جوانان جهان در جاكارتا به صورت انفرادی برگزار گردید. درسال 1997برای اولین بار قهرمانی جوانان آسیا بصورت رسمی درمانیل فیلیپین برگزار شد.

·        بازیهای المپیك، مسابقاتی است كه هر چهار سال یكبار همزمان با بازیهای المپیك برگزار میگردد. اولین دوره مسابقات به صورت آزمایشی در سال 1988 در شهر سئول برگزار شد اما به صورت رسمی درسال 1992 در المپیك بارسلون اجرا گردید. دراین دوره بازی دو نفره مختلط برگزار نگردید. اما در سال 1996 آتلانتا تمام  بازیها (یكنفره آقایان و بانوان- دونفره آقایان و بانوان- دونفره مختلط) برگزار شد.

 

بازی کودکانه: بازی «پونا» از بازی‌های کودکانه دیگری آغاز شد. آن بازی‌ها براساس مدت زمان ضربه زدن هرگروه بر شی ءای، بدون برخورد آن به زمین، توسط اسبابی شبیه چوگان یا شیئی پارو شکل انجام می‌شد. این بازی مشارکتی و نه رقابتی، در اصل بدون وجود تور انجام می‌شد، و توپ مورد استفاده را «پرنده» می‌نامیدند چون بیشتر مواقع از پر ساخته شده بود.

یک بازی ساده اما جذاب

 تقریباً هر شخصی می‌تواند به کمک یک راکت سبک وزن بدمینتون و ضربه زدن به توپی از روی تور از این بازی لذت بخش استفاده کند. چرا که این بازی برای مبتدیان بسیار ساده‌است. این بازی در جمع‌های خانوادگی، مهمانی‌ها و... درسرتاسر دنیا پرداخته می‌شود. اما نباید فراموش کرد که سریع ترین بازی انجام شده با راکت است. یک ضربه محکم به توپ باعث می‌شود که توپ با سرعت تقریبی ۳۰۰ کیلومتر در ساعت حرکت کند و در سطوح حرفه‌ای و بالای آن نیاز به سرعت، عکس العمل، استراتژی و قدرت زیاد بازیکن دارد. چرا که بازیکن برجسته این رقابت حتی تا ۲ کیلومتر را طی یک مسابقه در زمین می‌دود و به این طرف و آن طرف می‌زند!

 رقابت‌ها و مسابقات بیشتری در کشورهای مختلف دنیا، با الهام از آنچه در انگلستان شکل گرفت، راه اندازی شد جام "Thomas" یکی از این رقابتها بود که نخست وارد این عرصه شد. «جورج توماس» یک تنیسور انگلیسی بود که به سوی بدمینتون کشیده شد و در ۹۰ مسابقه عنوان کسب کرد (طی ۲۴ سال). او همچنین نخستین رئیس فدراسیون جهانی بدمینتون بود. درسال ۱۹۴۹ جام توماس به عنوان مسابقه جهانی بدمینتون مردان (مانند جام Devis در تنیس) معرفی شد. در سال ۱۹۵۶ نیز رقابت‌های جام "UBER" برای زنان خلق شد. «Betty uber» انگلیسی یک بازیکن برجسته در بدمینتون دونفره جایزه آن را اهدا کرد. در ابتدا این مسابقات هر ۳ سال یکبار انجام می‌شد. امروزه بازیکنان برجسته این رشته ورزشی برای جوایز مالی با هم در سرتاسر دنیا رقابت می‌کنند.

 آسیا و بدمینتون

 اگرچه بدمینتون در انگلستان متولد شد اما آسیایی‌ها بدمینتون را از آن خودکردند. چین و اندونزی دو کشوری هستند که مقتدرانه درمسابقات بین المللی این رشته شرکت می‌کنند و مسابقات این رشته مردم زیادی را متوجه خود می‌کند. این دو کشور مجموعاً بطور اعجاب انگیزی تاکنون ۷۰ درصد از مسابقات IBF را برنده شده‌اند و در ۲۳ مسابقه (جام توماس) همواره آسیایی‌ها برنده بوده‌اند. در جام UBER نیز آخرین ۱۵ عنوان برتر جهان را آسیایی‌ها از آن خود کرده‌اند.و از میان ۶۱ مدال اهدا شده درمسابقات المپیک این رشته آسیایی‌ها ۵۴ عدد آن را تصاحب کرده اند! بعد از آسیایی‌ها، ورزشکاران اسکاندیناوی، بدمینتون را با قدرت و سرعت خوبی بازی می‌کنند.

کانادا، دانمارک، انگلستان، فرانسه، ایرلند، هلند، زلاندنو، اسکاتلند و ولز اعضای اولیه این فدراسیون بودند. امروزه تعداد اعضا به عدد ۱۴۷ رسیده‌است.

بدمینتون از سال ۱۹۹۲ در المپیک بارسلون به بازیهای المپیک اضافه شد. پس از آن بود که به میزان اعتبار این ورزش در کشورهای آسیایی مثل چین، کره، اندونزی، مالزی افزوده شد. این پدیده مقارن با پیشرفت این ورزش در انگلستان و کشورهای اسکاندیناوی بود.

در یونان بدمینتون در ابتدا در سال ۱۹۸۰ وارد شد. در آغاز این ورزش توسط دانشجویان دانشگاه دموکریتوس در تریس انجام شد. در ۱۹۹۲ فدراسیون هلنی بدمینتون با حضور ۶ باشگاه ورزشی تأسیس گردید. امروزه ۳۵۰۰ ورزشکار در قالب ۴۰ باشگاه در سراسر یونان به ورزش بدمینتون می‌پردازند.

بدمینتون ورزشی است که مردان و زنان در هر رده‌ای و در هر سنی می‌توانند به آن بپردازند. ولی برای بازی کردن در بالاترین رده‌ها ورزشکاران باید مهارتهای ویژه، استقامت، قدرت و انعطاف پذیری خود را افزایش دهند.

این ورزش در سراسر دنیا و بخصوص در آسیا گسترش پیدا کرده و به جایی رسیده که در مسابقات مهم تعداد تماشاگران به پانزده هزار نفر هم رسیده‌است.

در یونان ورزش بدمینتون به شکل قابل توجهی رو به رشد است. در سال ۱۹۹۵ تنها ۹ بازیکن رسمی در یونان وجود داشت در حالیکه تعداد آن امروزه به ۳۵۰۰ نفر می‌رسد.

در حین بازیهای المپیک آتن ۲۰۰۴ پیش بینی می‌شد که مسابقات بدمینتون با استقبال خوبی مواجه شود. کشورهای مطرح در این ورزش منتخبین خود را پس از ۱۲ ماه انتخاب به این مسابقات می‌فرستند

 

تاریخچه بدمینتون ایران
با ورود كارشناسان نفتي انگليس به ايران، بدمينتون به كشور ايران راه يافت و كارمندان ايراني شركت نفت اين ورزش را از انگليسي ها ياد گرفتند. اين رشته ورزشي با خروج انگليس به فراموشي سپرده شد. تا اينكه ايران ميزباني بازيهاي آسيايي 1353 را تقبل نمود. چون بدمينتون يكي از رشته هاي اين بازيها بود در اين راستا سازمان تربيت بدني در سال 1351 فدراسيون بدمينتون ايران را تأسيس نمود و جهت راه اندازي اين رشته مربي صاحب نام هندي به نام ديپو گوش را به همكاري دعوت نمود اين مربي مدت پنج سال به كار تعليم و آموزش بدمينتون در ايران مشغول بود. اولين دوره مسابقات قهرماني كشور ايران در سال 1352 با حضور 24 تيم برگزار شد كه تهران و خوزستان و اصفهان به ترتيب اول تا سوم شدند. اولين بار تيم ملي بدمينتون ايران در بازيهاي آسيايي 1353 تهران شركت نمود و در بين 13 تيم هشتم شد. اولين رئيس فدراسيون بدمينتون در ايران آقاي امير نويدي بود كه تا سال 1356 عهده دار اين مقام بود و آخرين رئيس فدراسيون آقاي كرباسيان مي باشد. كه از سال 1368 عهده دار اين مقام است. هر ساله مسابقات قهرماني كشور در رده هاي مختلف سني (نونهالان - نوجوانان - جوانان - بزرگسالان - پيشكسوتان) برگزار مي گردد.
زمين بازي: زمين بازي بدمينتون به شكل مستطيل مي باشد و با خطوطي به عرض 40 ميلي متر كشيده مي شود. خطوط زمين بايد به سادگي قابل تشخيص بوده و بهتر است به رنگ سفيد يا زرد كشيده شود.

 

منبع : دانشنامه ویکی پدیا و عشق بدمینتون و زنجان بدمینتون

 

 

برای دانلود بر روی فایل مورد نظر کلیک کنید .

تاریخچه بدمینتون ایران و جهان (PDF )    تاریخچه بدمینتون ایران و جهان (Word)     تاریخچه بدمینتون ایران و جهان (PDF + Word)

 

 

گردآوری توسط :Badmintoncity.rozblog.com

 

 

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • لینک دوستان
  • هیئت بدمینتون کامیاران
  • هیئت بدمینتون بستان آباد
  • بدمینتون خلخال
  • بدمینتون شهرستان بیجار
  • بدمینتون ازنا
  • کمیته گوی پردار
  • بدمینتون گلستان
  • بدمینتون اصفهان
  • بدمینتون سمنان
  • بدمینتون قم
  • بدمینتون همدان
  • بدمینتون هرمزگان
  • بدمینتون جهرم
  • بدمینتون . بلگفا
  • بدمینتون سلطانیه
  • پرتال تخصصی تندرستی و علوم ورزش
  • ویلاگ آرش-بدمینتون باز
  • فروشگاه بدمینتون
  • بدمینتون استان گیلان
  • وبلاگ بدمینتون قزوین
  • بدمینتون قزوین
  • بدمینتون آذربایجان شرقی
  • بدمینتون گلستان
  • بدمینتون تهران
  • بدمینتون ابهر
  • بدمینتون ایران (کورش بهشتی)
  • بدمینتون خوزستان
  • وبلاگ بدمینتون خوزستان
  • وبلاگ بدمینتون زنجان
  • بدمینتون زنجان
  • عشق بدمینتون
  • بدمینتون شاهرود
  • بدمینتون کانادا
  • فدراسیون بدمینتون چین
  • فدراسیو بدمینتون دانمارک
  • فدراسیون بدمینتون استرالیا
  • فدراسیون بدمینتون آمریكا
  • فدراسیون بدمینتون انگلستان
  • فدراسیون بدمینتون اروپا
  • فدراسیون بدمینتون آسیا
  • فدراسیون جهانی بدمینتون
  • فدراسیون بدمینتون ایران
  • لوازم ورزشی روادگر
  • سایت کاوه مهرابی
  • شرکت Talbot
  • شرکت Carlton
  • شرکت Karakal
  • شرکت Wilson
  • شرکت Li ning
  • شرکت flexpro
  • شرکت kawasaki ایران
  • شرکت kawasaki
  • شرکت MAXPOWER
  • شرکت MAXPOWER.IR
  • شرکت Victor in iran
  • شرکت Victor
  • شرکت Fz - Forza
  • شرکت Fz-Forza.IR
  • شرکت FzForza.IR قیمت
  • شرکت YONEX
  • بزرگترین کامیونیتی ایرانیان مقیم استرالیا
  • دانلود سریال جدید
  • قیمت روز خودروی شما
  • آخرین مطالب ارسال شده
  • نظرسنجی
    در کدام سبک مهارت دارید؟
    بازیکن محبوب شما چه کسی است ؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 162
  • کل نظرات : 188
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 975
  • آی پی امروز : 8
  • آی پی دیروز : 35
  • بازدید امروز : 60
  • باردید دیروز : 46
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 11
  • بازدید هفته : 298
  • بازدید ماه : 1,283
  • بازدید سال : 8,558
  • بازدید کلی : 613,054